Standpunten van geloofsovertuigingen over LGBTQ-kwesties: Presbyterian Church (USA)

ACHTERGROND

De Presbyterian Church (U.S.A.), die haar wortels heeft in de 16e-eeuwse leer van Johannes Calvijn, telt 1,4 miljoen leden die in meer dan 10.000 gemeenten in het hele land actief zijn. De grootste Presbyteriaanse organisatie in het land, de denominatie werd gevormd in 1983 toen de Presbyteriaanse Kerk in de VS (PCUS) uit het zuiden zich aansloot bij de United Presbyterian Church in de VS (UPCUSA) uit het noorden om één entiteit te vormen. De Presbyteriaanse Kerk (USA) blijft verschillend van de Presbyteriaanse Kerk in Amerika, die neigt naar een minder inclusief beleid.

De Presbyteriaanse naam is afgeleid van het Griekse woord voor “oudsten” – lekenleiders die de kerk besturen en worden gekozen door haar gemeenteleden. Volgens de website van het kerkgenootschap werken oudsten nauw samen met geestelijken om “leiderschap, bestuur en tucht uit te oefenen en verantwoordelijkheden te dragen voor het leven van een bepaalde kerk en van de kerk in het algemeen”. Ouderlingen dienen op elk niveau van leiderschap, van “sessies”, die een enkele kerk besturen, tot “presbyterieën”, die bestaan uit regionale kerkgemeenschappen, tot de Algemene Vergadering, die de hele denominatie vertegenwoordigt.

LGBTQ EQUALITEIT

OVER SEXUELE ORIËNTATIE & GENDER IDENTITEIT

In 2018 stemde de 223e Algemene Vergadering van de Presbyteriaanse Kerk (VS) voor de bevestiging van haar inzet voor de volledige verwelkoming, acceptatie en inclusie van transgenders, mensen die zich identificeren als genderloos, en mensen van alle genderidentiteiten binnen het volledige leven van de kerk en de wereld. Verder betreurde de conferentie “de manier waarop het beleid en de acties van de PC(USA) ertoe hebben geleid dat begaafde, trouwe LGBTQIA+ christenen de Presbyteriaanse kerk hebben verlaten om een meer gastvrije plaats te vinden waar ze kunnen dienen, zoals ze door de Geest zijn begaafd en geroepen.”

De ervaringen kunnen sterk verschillen tussen de individuele gemeenschappen, maar veel gemeenten zijn volledig gastvrij en inclusief.

OVER HUWELIJKSEQUALITEIT

In 2014 nam de Algemene Vergadering een maatregel aan die predikanten en zittingen (lokale kerkregering) toestaat, “hun eigen onderscheidingsvermogen te gebruiken om huwelijksceremonies voor mensen van hetzelfde geslacht te voltrekken waar dit door de wet is toegestaan.” Daarnaast heeft de Algemene Vergadering een amendement aanbevolen om de beschrijving van het huwelijk in het Boek van Orde van de denominatie te actualiseren, zodat het niet langer paren van hetzelfde geslacht zou uitsluiten. Met ingang van juni 2015 actualiseert het amendement op het Boek van Orde de beschrijving van het huwelijk als “een unieke verbintenis tussen twee mensen, van oudsher een man en een vrouw.” Dit laatste werd toegevoegd tijdens het debat over het amendement op de vloer van de Algemene Vergadering uit respect voor de meer conservatieve leden van de denominatie.

OVER NON-DISCRIMINATIE

Tijdens de 223e Algemene Vergadering in St. Louis in juni 2018 stemde de Presbyteriaanse Kerk (VS) unaniem over een resolutie waarin het standpunt van de kerk wordt gekalibreerd dat “godsdienstvrijheid geen vrijbrief is voor discriminatie van een van Gods mensen, en geen rechtvaardiging kan zijn voor het ontzeggen van seculiere werkgelegenheid of voordelen, gezondheidszorg, openbare of commerciële diensten of goederen, of ouderlijke rechten aan personen op basis van ras, etniciteit, geslacht, seksuele geaardheid, genderidentiteit, religie of genderexpressie.”

OVER ORDINATIE

In 2010 keurde de Algemene Vergadering een amendement goed dat de wijding van openlijk LGBTQ predikanten toestaat aan het oordeel van individuele presbyterieën en sessies, in wezen elke gemeente de beslissing gevend om al dan niet te wijden. Het amendement werd in 2011 geratificeerd, nadat een meerderheid van de presbyterieën het had goedgekeurd. In 1996 werd Erin Swenson de eerste transseksuele predikant in de Presbyteriaanse Kerk (VS) toen de leden stemden om haar ambt voort te zetten na haar overgang van man naar vrouw. De geschiedenis van het kerkgenootschap wat betreft het wijden van vrouwen tot ouderling gaat terug tot 1883.

RESOURCES

• Covenant Network of Presbyterians, is een brede, nationale groep van geestelijken en lekenleiders die werken voor een kerk die tegelijkertijd trouw, rechtvaardig en heel is.
  • More Light Presbyterians, een nationale organisatie die zich inzet voor de volledige participatie van LGBTQ-mensen in het leven, de bediening en het getuigenis van de Presbyteriaanse Kerk (VS) en in de samenleving.

CONTACT INFO

Presbyterian Church (U.S.A.)