Tips voor het schrijven van een goede boekbespreking

Zoals veel fanatieke lezers weten, kunnen boekbesprekingen magisch zijn. Het zijn niet alleen aanbevelingen voor boeken, het zijn ook bruggen naar onze mede-boekenwurmen over de hele wereld. Recensies bieden een kans om je gedachten te delen met andere lezers en om je eigen overpeinzingen over de boeken op je plank bij te houden, maar velen vinden dat het schrijven van een recensie niet zo gemakkelijk is als het lijkt. Om onze NetGalley leden te helpen de best mogelijke recensies te schrijven, hebben we een lijst samengesteld met 12 tips voor het schrijven van een boekrecensie. Of je nu boeken recenseert op NetGalley of op je persoonlijke blog, deze gids zal je zeker helpen om je recensies naar een hoger niveau te tillen.

Beschrijf het plot
Eerst belangrijk: je lezers zullen willen weten waar het boek over gaat. Maar het beschrijven van de plot moet een fijne balans zijn in een boekbespreking. Je wilt net genoeg vertellen om de lezer te boeien zonder te veel weg te geven en zonder in een boekverslag terecht te komen. Geef wat meer achtergrondinformatie over de plot die op de omslag van het boek staat, en concentreer je op elementen waar je je bijzonder sterk bij voelt of waarvan je denkt dat je lezers ze willen weten. Als je een audioboek recenseert, moet je het ook hebben over de verteller, het tempo en meer. Onze tips voor het schrijven van recensies over audioboeken vind je hier.

Vermijd spoilers
Spoilers – vijand nummer één van lezers overal. De meeste lezers nemen spoilers zeer serieus, maar ze blijven opduiken in boekrecensies. Vaak zijn spoilers verleidelijk om te delen omdat het vaak de elementen zijn die de recensent een intense reactie gaven (een plotse wending, een schokkende dood, een verrassende onthulling). Maar zorg ervoor dat je lezers niet berooft van die echte emotionele reactie of ontdekking. Tenzij je recensieplatform een manier biedt om spoilers te verbergen, vermijd ze dan volledig.

Overweeg inhoudswaarschuwingen
Inhoudswaarschuwingen kunnen lezers helpen zich bewust te zijn van elementen in een boek die traumatische herinneringen kunnen oproepen, angst kunnen veroorzaken, of in het algemeen verontrustend zijn. Het geven van deze waarschuwingen in een recensie is een handige manier om lezers te laten weten wat ze te wachten staat, zodat ze een gezonde en weloverwogen keuze kunnen maken of ze dat boek wel of niet willen lezen.

Vind de haak
Er zijn twee haken om over na te denken bij het schrijven van een boekbespreking. Ten eerste, hoe zorg je ervoor dat een lezer stopt met scrollen en je hele recensie leest. Ten tweede, bij positieve recensies, hoe overtuig je de lezer om het boek op te halen. Wacht niet tot het midden van je recensie om te proberen de aandacht van de lezer te trekken. Probeer ze vanaf de eerste zin te boeien. Denk na over wat jou ertoe bewoog het boek op te pakken, en gebruik dat om je eigen manier van schrijven erover te inspireren.

Maak je mening duidelijk
Deze tip lijkt misschien voor de hand liggend, maar soms raakt een recensent verstrikt in het beschrijven van de plot en vergeet hij zijn eigen inzicht te geven. Wij raden u aan om uw mening zo vroeg mogelijk en gedurende de hele recensie duidelijk te maken. Terwijl je de plot beschrijft, geef je je mening over de dingen die wel of niet werkten als het gaat om het schrijven, de personages en de gebeurtenissen van het boek. Vertel lezers waarom ze dit boek wel of niet zouden moeten kopen.

Vind je stem
Lezers kiezen ervoor om bepaalde recensenten te volgen omdat ze dezelfde leessmaak hebben, maar ook omdat ze van hun recensiestijl houden. Vier je eigenheid in je boekrecensies. Geef het inzicht dat alleen u kunt bieden. Dit is een kans om je passie te delen met andere lezers, dus maak het persoonlijk. Laat u niet ontmoedigen als dit niet onmiddellijk gebeurt. Herschrijf, verbeter je stem, en blijf recenseren. Je kenmerkende stijl zal zich gaandeweg ontwikkelen.

Ratingsysteem
Ratings helpen om lezers een direct gevoel te geven over wat je van een boek vond. Als je op een persoonlijke blog recenseert, bepaal dan het waarderingssysteem dat voor jou werkt en zorg ervoor dat je duidelijk uitlegt hoe het werkt voor je lezers. Professionele recensieplatforms zoals NetGalley bieden lezers een vooraf ingesteld beoordelingssysteem. Het systeem van NetGalley koppelt sterren aan de waarschijnlijkheid dat je het boek aanbeveelt aan medelezers. Denk na over hoe de manier waarop jij persoonlijk boeken beoordeelt in hun systeem past. Als je bijvoorbeeld halve sterren geeft op je blog (of in je hoofd!) maar het platform heeft geen halve sterren als optie, beslis dan of die naar boven of beneden moeten worden afgerond.

Bedenk de recensies die je hebt gelezen
Blader door NetGalley om recensies te lezen en voorbeelden te vinden die je effectief vindt. Vraag jezelf af wat je zo goed vindt aan de recensie, en zoek manieren om diezelfde elementen op een originele manier in je eigen recensie naar voren te laten komen. Misschien ben je gecharmeerd van goede citaten, grondige plot samenvattingen, of een recensie met een sterke stem. Houdt u van recensies die conversatief zijn, alsof u met een vriend praat? Wil je een beetje humor in je boekrecensies? Of heb je liever een serieuze toon, om over te brengen hoeveel je hebt nagedacht over je gevoelens over het boek? Dit zijn allemaal technieken die je kunt gebruiken om je eigen recensies nog succesvoller te maken.

Licht zowel je lof als je kritiek toe
Bij boekrecensies is het belangrijk om zowel je lof als je kritiek op een boek toe te lichten, zodat andere lezers het hele plaatje snappen. Zeg bijvoorbeeld niet alleen dat het boek geweldige personages heeft – leg uit wat hen geweldig maakt. Vertel lezers niet dat het boek saai was – leg uit welke elementen je aandacht niet wisten te trekken. Dit zal lezers helpen jouw standpunt te begrijpen en zelf te beslissen of dit een boek is waar ze van zouden kunnen genieten of niet. Bedachtzame lof en kritiek kunnen ook een goed beginpunt zijn voor een verder gesprek over een boek. Klik hier om onze tips te lezen voor het schrijven van een kritische boekbespreking!

Denk na over het publiek
Laat lezers weten of dit een boek is dat je zou aanraden, en aan wie. Niet elk boek is geschikt voor elke lezer, dus je zult specifiek willen zijn over wie het waarschijnlijk leuk zal vinden. Bijvoorbeeld, je zou A Game of Thrones aanraden aan fans van historische fantasy, niet aan urban fantasy. Maar het kan ook een goede aanrader zijn voor diegenen die van een goede politieke thriller houden. Houd in gedachten dat zelfs als een boek niet bij jouw persoonlijke smaak past, er een kans is dat het andere lezers wel aanspreekt en dat jouw recensie hen kan helpen het te ontdekken.

Proofread voor het posten
De snelste manier om je geloofwaardigheid bij je publiek te verliezen is een recensie vol typefouten. Lees je hele recensie nog een laatste keer door voordat je hem plaatst om eventuele spel- of grammaticafouten te ontdekken, inclusief het controleren van feiten die je deelt, de spelling van namen van auteurs en personages, gebruikte voornaamwoorden en citaten die je gebruikt. Het laatste wat je wilt is dat een lezer stopt met het volgen van je recensies omdat je per ongeluk de hoofdpersoon Harry Patter bleef noemen.

Heb plezier!
Recenseren kan een karwei van liefde zijn, maar het is een baan die je altijd plezier moet geven. Als je ooit het gevoel hebt dat je opgebrand bent, neem dan een pauze en herinner jezelf eraan waarom je bent begonnen met recenseren: om je liefde voor boeken te delen met lezers over de hele wereld.